منتدى اسطنها العام
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الامنيه المستحيله....!!1!!

atefazt
مصطفى الجافى
عاطف العاطفى
omar atef ahmed morsi
reeman
محمد ثروت سليم
elkady1914
محمد احمد المرسي
sendbad_at
mohamed faramwy
أبو الفداء
ايهاب كمال
kota123
احمد عبد الهادي
محمد عماد بيومي حسن
19 مشترك

ماهو تقييمك للفكرة؟؟؟

الامنيه المستحيله....!!1!! I_vote_rcap50%الامنيه المستحيله....!!1!! I_vote_lcap 50% 
[ 10 ]
الامنيه المستحيله....!!1!! I_vote_rcap40%الامنيه المستحيله....!!1!! I_vote_lcap 40% 
[ 8 ]
الامنيه المستحيله....!!1!! I_vote_rcap10%الامنيه المستحيله....!!1!! I_vote_lcap 10% 
[ 2 ]

مجموع عدد الأصوات : 20

fly الامنيه المستحيله....!!1!!

مُساهمة  محمد عماد بيومي حسن 09/08/07, 01:56 pm

انا عندي فكره لالالالا امنيه ممكن تكون مستحيله بس دايما اي فكره ناجحه في البدايه تكون مستحيله الفكره هي عمل مجلس شوري لاسطنها مكون من15 شخصيه من بلدنا منهم هيكون >دكتور الجامعه > <رجل الدين><محامى> <مدرس> <طبيب><مهندس><الحرفى><فلاح><القضاء><قوات مسلحة>
يعنى من كل طائفة واحد وعليهم شخصيه تكون عامه من البلد ودول هيتم انتخابهم بطريقه شرعيه ورسميه بالتعاون مع الجهات التنفيذيه في البلد ويكون عملهم هو اتخاذ القرار المناسب في الامور الخاصه بالبلد مثلا اي انتخابات في البلد هيكونوا هما اللي هيختاروا الشخصيه المناسبه لهذا المكان وده طبعا هيعمل حاجات كتير في البلد اولها انه هيوحد كلمه البلد ودي طبعا امنيه حلوه ومجنونه شويه بس صدقوني الفكره دي هتخلينا احسن بكتير من اي وقت فااااات ولكم فائق الاحترام وعلي فكره احنا كمان ممكن نعمل ع المنتدي ترشيحات لبعض الشخصيات اللي انتم شايفنها تنفع وعليها ممكن ننزل القائمه اللي هتاخد اعلي الاصواااااااات ويااااريت تساعدوني علي نشر الحلم الجميل للبلد والله انا هدفي مصلحه البلد وشكراااااااااا.........:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
محمد عماد بيومي حسن
محمد عماد بيومي حسن
مشرف منتدى كلام شباب
مشرف منتدى كلام شباب

البلد : احلي البلاد بلدي اسطنها
الوظيفة : ليسانس اداب فرنسي ان شاء الله
نشاط العضو :
الامنيه المستحيله....!!1!! Left_bar_bleue75 / 10075 / 100الامنيه المستحيله....!!1!! Right_bar_bleue

fly رد: الامنيه المستحيله....!!1!!

مُساهمة  احمد عبد الهادي 09/08/07, 02:07 pm

والله يا ابني انت راجل ميه ميه
والفكرة دي بصراحة في الجون
وانا اؤيدها تماما
وراجو من الجميع الاهتمام بالموضوع والمشاركة فيه
وانا على استعداد تام للمساعدة في نجاح هذا الامر
وشكرا على هذه الفكرة
احمد عبد الهادي
احمد عبد الهادي
عضو ماسى
عضو ماسى

البلد : إسطنها
الوظيفة : محاسب
نشاط العضو :
الامنيه المستحيله....!!1!! Left_bar_bleue90 / 10090 / 100الامنيه المستحيله....!!1!! Right_bar_bleue

مُساهمة  kota123 09/08/07, 02:27 pm

بصراحه الفكره رائعه اوى وياريت نهتم بيها وشكرا
kota123
kota123
مشرف
مشرف

نشاط العضو :
الامنيه المستحيله....!!1!! Left_bar_bleue50 / 10050 / 100الامنيه المستحيله....!!1!! Right_bar_bleue

http://www.yahoo.com

fly فكرة ممتازة ولكن

مُساهمة  ايهاب كمال 09/08/07, 02:44 pm

هى فكرة حلوة بس مش فى اسطنها اسطنها عدد سكنها حوالى 70 الف نسمة والسبعين الف نسمة كلهم بشوات وميرضوش حد يعمل فيها كبير عليهم هى دى اسطنها كلها كبرات غير اى بلد تانية كل بلد لها كبير الا اسطنها ملهاش كبير

ايهاب كمال
عضو فعال
عضو فعال

نشاط العضو :
الامنيه المستحيله....!!1!! Left_bar_bleue50 / 10050 / 100الامنيه المستحيله....!!1!! Right_bar_bleue

fly ردا على أ/ ايهاب كمال

مُساهمة  محمد عماد بيومي حسن 09/08/07, 03:07 pm

الاول انا باشكرك علي الاهتمام
ثانيا لو بصينا للفكره انا قلت انها الامنيه المستحيله
بس فيها ايه لو اننا حاولنا محاوله مش هنخسرحاجه مش نقول زي ما بنقول دايما ياااعم كبر
الامنيه المستحيله....!!1!! Sleepالامنيه المستحيله....!!1!! Sleepالامنيه المستحيله....!!1!! Sleep
يجماااعه ده مستقبلنا واحنا اللي لازم نحدده
محمد عماد بيومي حسن
محمد عماد بيومي حسن
مشرف منتدى كلام شباب
مشرف منتدى كلام شباب

نشاط العضو :
الامنيه المستحيله....!!1!! Left_bar_bleue75 / 10075 / 100الامنيه المستحيله....!!1!! Right_bar_bleue

مُساهمة  أبو الفداء 09/08/07, 04:09 pm

أظن أنه كان من الأفضل وضع خيار رابع: ممتازة...ولكن مستحيلة

وكذلك هي الأماني المطلقة جميعا...

فنحن نريد أن تسير الحياة بدون متاعب...وتلك أمنية ممتازة ، ولكنها مستحيلة
ونحن نريد أن نكسب أموالا دون عناء ...وتلك أمنية ممتازة ، ولكنها مستحيلة
وكذلك نريدأن تصلح المعاملات مطلقا ...وتلك أمنية ممتازة ، ولكنها مستحيلة

ولكن في النهاية نحن نحاول أن نصل إلى هذه الغايات جميعا...

فلا عيب في المحاولة...
كل حسب أهمية الموضوع لديه ...
ولتكن أنت أول الداعين إلى ذلك ...

شكرا محمد عماد
أبو الفداء
أبو الفداء
عضو ماسى
عضو ماسى

نشاط العضو :
الامنيه المستحيله....!!1!! Left_bar_bleue90 / 10090 / 100الامنيه المستحيله....!!1!! Right_bar_bleue

http://www.abuelfeda14.blogspot.com

مُساهمة  mohamed faramwy 10/08/07, 12:41 am

الامنيه المستحيله....!!1!! 52854210
والله يا اخ محمد الفكرة جميلة
وانا معاك
وياريت كل شباب اسطنها
يهتمو بيها
الامنيه المستحيله....!!1!! Wh757710
mohamed faramwy
mohamed faramwy
عضو ماسى
عضو ماسى

نشاط العضو :

مُساهمة  sendbad_at 10/08/07, 04:34 pm

[والله الموضوع جميل جدا بس يا ترى ممكن يتحقق على العموم احنا علينا نسعى لتحقيقة ونعمل اللى علينا وسواء الفكرة اتحققت او متحققتش يبقى احنا بنعمل الى عليناوعلينا الدعاء وليس علينا الاجابةوندعو جميعا ان يرفع الله من شان بلدنا المتواضعة ]
sendbad_at
sendbad_at
عضو جديد
عضو جديد

نشاط العضو :

مُساهمة  محمد عماد بيومي حسن 10/08/07, 05:59 pm

اود ان اشكر كل من فكر في التجاوب مع الفكره ويجماعه الفكره مش صعبه ولا مستحيله ولا حاجه هي حلم انا حلمت بيه والظاهر ان الحلم ده هيتحول لكابوسlol! lol!
محمد عماد بيومي حسن
محمد عماد بيومي حسن
مشرف منتدى كلام شباب
مشرف منتدى كلام شباب

نشاط العضو :

fly بلد من غير عمدة صحيح

مُساهمة  محمد احمد المرسي 11/08/07, 04:21 am

فعلا الاستاذ اشرف كمال معاه حق الفكرة دي ممكن تنفع في اي حتة الا اسطنها بلدنا مالهاش كبير كلو كبير نفسوا وكلوا فاكر نفسوا هو اللي صح والناس كلها غلط عارفين لو بلدنا دي زي ابشيش او مسجد الخضر او حتي عزبة تكلا هقولك الفكرة دي هتمشي في ثانية . طب انا عندي فكرة نجس بيها النبض احنا حتي لو عملنا هنا عالمنتدي مجلس الشوري وقررنا نختار رئيس جمهورية منتدي اسطنها هنلاقي ال167 عضو مرشحين نفسهم (بعد اذنك طبعا يا حج وليد). لان هي دي اسطنها( بلد من غير عمدة صحيح) . وعالعموم شكرا يا محمد يا عماد عالفكرة دي
محمد احمد المرسي
محمد احمد المرسي
عضو نشيط
عضو نشيط

نشاط العضو :

مُساهمة  elkady1914 13/08/07, 04:38 pm

والله يامحمد الفكره جميله
بس انا مع السيد المحاسب القانونى أيهاب كمال فى رايه
بلدنا ياعم محمد ملهاش كبير
بس والله انا نفسى تتحقق الامنيه دى
وشكرا على الفكره
elkady1914
elkady1914
عضو جديد
عضو جديد

نشاط العضو :

مُساهمة  محمد ثروت سليم 13/08/07, 05:07 pm

والله الفكره جميله بس احنا فى بلد اسمها اسطنها ماااااااشى لو محدش عارف يعنى ايه اسطنها اقولكم انا اولا بلد المليون زعيم كل واحد زعيم نفسه ثانيا الكل بيشك فى نفسه مبالك لما تعين الناس اللى انتا بتقول عليهم ياترى مين انا واح من الناس يارت اكون انا الريس بتاع الموضوع ده ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

محمد ثروت سليم
عضو نشيط
عضو نشيط

نشاط العضو :

مُساهمة  reeman 02/09/07, 11:27 pm

موضوع جميل وهو فعلا ميكتبهوش إلا متخصص
reeman
reeman
عضو ماسى
عضو ماسى

البلد : بنهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا العسل
الوظيفة : طالبة في الكلية
الهواية : الحاسب الألي ، الأنترنت
نشاط العضو :
الامنيه المستحيله....!!1!! Left_bar_bleue92 / 10092 / 100الامنيه المستحيله....!!1!! Right_bar_bleue

مُساهمة  فنكوش اس 26/09/07, 01:50 pm

احب اشكر الاستاذ محمد على افكارة الجميلة بس لو كن فى بلد غير اسطنها كان ممكن

الفنكوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووش

فنكوش اس
زائر

fly رد : الامنية المستحيلة

مُساهمة  omar atef ahmed morsi 09/10/07, 08:01 pm

أنا رأيى إن مافيش حاجة إسمها مستحيل ، كل حاجة بتيجى بالمحاولة وأنا الصراحة أنبهرت يابو عماد من الفكرة الرائعة دى ،، ومع إحترامى لرأى الاستاذ إيهاب كمال هيه صحيح كل واحد فى البلد دى عامل فيها كبير ، بس أنا رايى إن اللى عامل فيها كبير ممكن يبقى يتقدم للإنتخابات و التصويت فى الاخر يبيــن ، فكرة رائعة يامحمد ياعماد ، ومش بعيد دى تكون خطوة تحول البلد إلى المدنية

omar atef ahmed morsi
عضو جديد
عضو جديد

نشاط العضو :

مُساهمة  عاطف العاطفى 30/10/07, 12:47 pm

فكرة جميلة
بس ياريت تتعمل ياااااااااااااارب
عاطف العاطفى
عاطف العاطفى
عضو نشيط
عضو نشيط

نشاط العضو :

fly الامنية المستحيلة

مُساهمة  مصطفى الجافى 02/12/07, 12:42 am

اية يابو عماد انتة ناسى ان القرار مش بادينا احنا مصيريين وليس مخيرين انا معاك الى دى فكرة اكثر من رائعة ولكن بلدنا انا اعتقد ان الموضوع مش سهل ولو قدرت وتم تجميع الاخوة هتلقيهم همة الى بيبوظو مش بيصلحو من حالنة وبعدين المفرود يكون مصرنا بادينا مش بيد حد تانى يعنى حرية الاختيار والتعبير يعنى المفرود ان المنتدى يعمل على توعية البلد للاصلاح ويقوم بدورة والناس لهاحرية الاختيار وشكرا يابو عماد ياغالى برافو عليك شطووور برافو عليك شطووور برافو عليك شطووور برافو عليك شطووور برافو عليك شطووور

مصطفى الجافى
عضو فعال
عضو فعال

البلد : اسطنها
الوظيفة : محامى
نشاط العضو :

fly كلام هلامي خيالي يا سي محمد

مُساهمة  atefazt 02/12/07, 01:16 am

كلام هلامي خيالي يا سي محمد عماد

مواقف سابقه:
- عندما انفصلت اسطنهاعن الباجور واصبحت دائرة انتخابية اجتمعنا بخصوص توحيد الكلمة حتي ينجح احد من اسطنها (انور الليثي- هارون فايد- عبد ربة نبية - محمد حيدر- وحيد يحيي - الدكتورسيد عوض- ........الخ) الاتفاق الحزب سوف يختار واحد من القري التابعة للباجور وواحد من القري التي تتبع قويسنا حتي يكون هناك توازن بين ابناء الدائرة في اسطنها وكلنا سوف نقف معاة حتي ينجح (هذا قبل الاختيار بشهر) ثم ظهرت نتيجة الحزب باختيار انور الليثي من اسطنها انظر ماذا حدث .......اترشح سبعة من اسطنها مما ادي الي رسوب انور في الدورة الاولي (النظرية واحد من اسطنها تأتي اليك كل البلاد للمقايضة في الاصوات) وهذا لم يحدث رغم الاتفاق ورسبت اسطنها

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
- موقف حديث :
عندم اسشعرت الخطر في شهر 8 الماضي قبل انتخابات لجنة العشرين في الحزب ووجت البلد مقسومة نصفين نصف يساند عادل عبد الودود ونصف يساند هناء رشاد

ذهبت الي هناء وقلت ماذا يحدث لو حصل صلح مع عادل ونتفق علي العشرين عضو الذين سوف يمثلون البلد ووافق هناء
ذهبت الي عادل رفض رفضا باتا الصلح ومرت الايام واذا بمحمد عبد العزبز يونس (اشليم) واقف امام الحزب وهوصديق قديم وصديق للطريفين عادل وهناء وجلسنا في الحزب لمدة ساعة مع عادل ولكنة رفض الصلح امام محمد عفيفي
وسافرت وشفتوا اللي حصل في شبين الكوم

انسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسيييييييييييييي يا محمد يا عماد انت تنفخ في قربه مخرومه عاطف عزت
atefazt
atefazt
عضو ماسى
عضو ماسى

نشاط العضو :
الامنيه المستحيله....!!1!! Left_bar_bleue100 / 100100 / 100الامنيه المستحيله....!!1!! Right_bar_bleue

مُساهمة  lonely heart2010 02/12/07, 01:25 am

والله الفكرة مستحيلة بس ليه لأ يا ا/عاطف هي الاحلام مش ممكن تتحقق ومفيش مستحيل الا بسبب الافكار التي نملأ بها عقولنا كانوا بيقولوا مستحيل نعبر القناة بعد النكسة وحدث المستحيل اكتوبر المجيد!
بس يا ريت يكون المجلس فيها نسبة عالية من الشباب ولا يتم تهميشهم كالعادة
lonely heart2010
lonely heart2010
عضو ماسى
عضو ماسى

نشاط العضو :
الامنيه المستحيله....!!1!! Left_bar_bleue70 / 10070 / 100الامنيه المستحيله....!!1!! Right_bar_bleue

مُساهمة  امين عفيفى ابوصالح 10/12/07, 01:41 pm

هوا الكل بيتكلم وخلاص الاى مش موافق مايوفقش معنى كلامكم كده ان اسطنها هتفضل كده ايه اصحو شوايه وايه ياحج عاطف انت جاى على الااستاذ عادل ليه كده زى ماانت عرفت الناس انك كنت عاوز تصلحهم وهوا موفقش امام الاستاذ محمد عفيفى طب ماتعرف الناس موفقش بالصلح ليه ممكن تعرف الناس ولا انت عاوز تفهم الناس ان الاستاذ عادل مش بيحب مصلحت البلد لو مش هتتكلم هتكلم انا لان مش بحب اجامل احد والبلد كلها سواسيه كاسنان المشط مفيش حد احسن من حد كله زى بعضه وشكرا

تحياتى لك يامحمد عماد وبارك الله فيك وباذن الله اسطنها هتتغير رغم نفوز وسلط ومال الحاقدين

احد محبى اسطنها وشبابها واهلها
امين عفيفى ابوصالح
امين عفيفى ابوصالح
عضو فعال
عضو فعال

البلد : احلى بلد فى الدنيا ((اسطنها))
الوظيفة : شركة بتروتريد (غاز)
نشاط العضو :

https://estanha.ahlamontada.com

fly الاساتذ امين

مُساهمة  atefazt 10/12/07, 05:06 pm

حارس القبور كتب:هوا الكل بيتكلم وخلاص الاى مش موافق مايوفقش معنى كلامكم كده ان اسطنها هتفضل كده ايه اصحو شوايه وايه ياحج عاطف انت جاى على الااستاذ عادل ليه كده زى ماانت عرفت الناس انك كنت عاوز تصلحهم وهوا موفقش امام الاستاذ محمد عفيفى طب ماتعرف الناس موفقش بالصلح ليه ممكن تعرف الناس ولا انت عاوز تفهم الناس ان الاستاذ عادل مش بيحب مصلحت البلد لو مش هتتكلم هتكلم انا لان مش بحب اجامل احد والبلد كلها سواسيه كاسنان المشط مفيش حد احسن من حد كله زى بعضه وشكرا

تحياتى لك يامحمد عماد وبارك الله فيك وباذن الله اسطنها هتتغير رغم نفوز وسلط ومال الحاقدين

احد محبى اسطنها وشبابها واهلها
تتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت

استاذ امين

دة كلام كبير قوي دة اللي حصل ومش عايز اقول اسباب رفض عادل المقنعة بالنسبة لي علي الاقل علي الهواء في الاجتماع سوف نقول ما السبب فهمت يا استاذ انت تحب عادل اكثر مني دي قريب و عشرة عمر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
atefazt
atefazt
عضو ماسى
عضو ماسى

نشاط العضو :
الامنيه المستحيله....!!1!! Left_bar_bleue100 / 100100 / 100الامنيه المستحيله....!!1!! Right_bar_bleue

مُساهمة  امين عفيفى ابوصالح 10/12/07, 08:16 pm

مفهمتنيش ياحج عاطف الناس كده من كلامك هتفكر الاستاذ عادل مش عاوز البلد تكون يد واحده ونبى وضح كلامك انا اسف جدا ياحج عاطف
امين عفيفى ابوصالح
امين عفيفى ابوصالح
عضو فعال
عضو فعال

البلد : احلى بلد فى الدنيا ((اسطنها))
الوظيفة : شركة بتروتريد (غاز)
نشاط العضو :

https://estanha.ahlamontada.com

مُساهمة  محمد عماد بيومي حسن 11/12/07, 06:56 pm

[quote="atefazt"]كلام هلامي خيالي يا سي محمد عماد

مواقف سابقه:
- عندما انفصلت اسطنهاعن الباجور واصبحت دائرة انتخابية اجتمعنا بخصوص توحيد الكلمة حتي ينجح احد من اسطنها (انور الليثي- هارون فايد- عبد ربة نبية - محمد حيدر- وحيد يحيي - الدكتورسيد عوض- ........الخ) الاتفاق الحزب سوف يختار واحد من القري التابعة للباجور وواحد من القري التي تتبع قويسنا حتي يكون هناك توازن بين ابناء الدائرة في اسطنها وكلنا سوف نقف معاة حتي ينجح (هذا قبل الاختيار بشهر) ثم ظهرت نتيجة الحزب باختيار انور الليثي من اسطنها انظر ماذا حدث .......اترشح سبعة من اسطنها مما ادي الي رسوب انور في الدورة الاولي (النظرية واحد من اسطنها تأتي اليك كل البلاد للمقايضة في الاصوات) وهذا لم يحدث رغم الاتفاق ورسبت اسطنها

ياستاذ عاطف انا قولت الفكره دي بعيد عن اي حزب او عشرين او غيره انا قولت في البلد دون انتماءات سيايه الناس هيكونوا باختيارنا كلنا محدش هييجي يفرض كلمته علينا وبالطبيعي ان البلاد اللي حوالينا بدل ما بيتريقوا علينا هيعملولنا الف او مليون حساب لما يلاقوا اسطنها كلها كلمه واحده ويارب الفكره دي بس تتنفذ وهنشوف الفرق

ضعوا الخلافات جانبا واجعلوا اسطنها اولا وصدقوني سنري الفرق
محمد عماد بيومي حسن
محمد عماد بيومي حسن
مشرف منتدى كلام شباب
مشرف منتدى كلام شباب

نشاط العضو :

مُساهمة  اشرف فرج سلام 17/12/07, 11:19 am

انا معاك فى كلامك وياريت نسعى انة يتحقق علشان بلدنا ترتقى وتزدهر
اشرف فرج سلام
اشرف فرج سلام
عضو نشيط
عضو نشيط

نشاط العضو :

http://ashraf-salam.ahlablog.com/

مُساهمة  اميرة الرومانسية 18/12/07, 02:31 pm

حلو اننا نحلم بس هنصحى على كبوس لما تلقى اللى حصل بيتكرر تانى
يعنى دول مش هيطمعوا فى البلد
ونعيدالموضوع من الاول وندور على 15 عضو جداد

اميرة الرومانسية
عضو ماسى
عضو ماسى

نشاط العضو :
الامنيه المستحيله....!!1!! Left_bar_bleue70 / 10070 / 100الامنيه المستحيله....!!1!! Right_bar_bleue